Forma-1 / Motorsport

A BAR megalapítója – Akik hiányoznak a Forma 1-ből, 7. rész

""

Jacques Joseph Charles Villeneuve francia származású kanadai autóversenyző. Apja a szintén autóversenyző Gilles Villeneuve, kinek nevét ma a montréali versenypálya viseli.

""

1989 és 1991 között az olasz, majd 1992-ben a japán Formula–3-as bajnokságban versenyzett. A következő évben került át Észak-Amerikába az Atlantic sorozatba, ahol öt győzelmet aratott. Innen egyenes út vezetett az Indy Carba, ahol első évében egy győzelmével megkapta az év újonca címet. 1995-ben négy futamelsőséggel (köztük az indianapolisi 500 mérföldessel) megnyerte a bajnokságot 172 ponttal (második helyezett Al Unser Jr. 161 ponttal). Még ebben az évben meghívást kapott a Williams Formula-1-es csapattól egy silverstone-i tesztelésre. A biztató szereplés jutalmaként két éves szerződést kötött a brit istállóval.

""

Villeneuve Forma-1-es pályafutása a korai évek hihetetlen sikerei és a későbbi évek halmozódó kudarcai miatt sokak által vitatott, ámde az igazán nagy szakértők szerint minden idők egyik legnagyobb versenyzőjét láthattuk az 1997-es világbajnok alakjában – csak egy rossz döntés okozta a sötét második éráját.

""

Élete első Formula-1-es versenyét Melbourne-ben pole pozícióból kezdhette és kis híján meg is nyerte, csak az utolsó körök motorproblémája vetette vissza a második helyre. Az évad során négy győzelmet szerzett és összesített második helyen fejezte be a bajnokságot csapattársa, Damon Hill mögött. Az év újonca.

""

Év végén a csapattól távozó Hillt a német Frentzen váltotta fel, Villeneuve első pilótává válhatott 1997-ben. A világbajnokságot szoros küzdelemben nyerte Michael Schumacherrel szemben, aki a jerezi Európa Nagydíjon egy vitatható manőverrel ütközött vele és kicsúszott. 1998-ban csapata gyengélkedése folytán csak kétszer állhatott dobogóra, Hockenheimben és a Hungaroringen.

Pénzügyi természetű viták miatt 1998 végén távozott Frank Williams csapatától, majd barátjával és menedzserével, Craig Pollockkal új istállót alakított British American Racing néven. Első évükben sem neki, sem csapattársának, Ricardo Zontának nem sikerült pontot szerezniük. Az indulásnál sikeresebb évek következtek, két dobogós helyezés is összejött 2001-ben Barcelonában és Hockenheimben. 2001-ben Ausztráliában nagyon lehangolódott egy balesetben,amikor Ralf Schumacherrel ütközött és az autója hátsó része elsodort egy pályabírót.A pálya bíró a mentőautóban életét vesztette. Ám az eredmények még így is várakozáson aluliak maradtak. A csapatfőnöki székbe 2002 elején érkező David Richards reformjai során az év végére ismét anyagi viták keveredtek Villeneuve és főnöke között. Villeneuve a csapattól még az évad vége előtt távozott, amikor bejelentették, 2004-ben a Honda által protezsált Takuma Szatot szerződtették helyére.

""

Erre az évre más csapatnál sem akadt számára versenyzői ülés, így pihenőre kényszerült. Nyár végén egy héten belül leszerződött a Renault csapathoz az utolsó három nagydíjra és két éves szerződést kötött a Sauber-Petronas-szal. Ám a kihagyott időszak és a francia csapat autójának szokatlan felépítése miatt nem sikerült pontot szereznie, csalódást keltett mind az istállóban, mind a szurkolókban.

""

2005 első felében tovább folytatódott a botladozása, csapattársa, Felipe Massa is gyorsabbnak bizonyult nála. Miután szabad kezet kapott az autó beállításánál javult a helyzete, meggyőzőbb eredmények születtek. Közben a BMW felvásárolta a svájci istállót, így kétessé vált a szerződés második évének letöltése, de végül mégis a BMW-Sauber színeiben állt a bahreini rajtrácsra 2006 tavaszán. A 2006-os évben a versenyzés nem sikerült nagyon fényesre, végül is egészségügyi problémákra hivatkozva a BMW a Magyar Nagydíj előtt felbontotta vele a szerződést, helyére Robert Kubica került.

""

2008-ban kipróbálta magát a NASCAR-ban, majd második helyezést ért el a Le Mans-i 24 órás versenyen, a Peugeot csapatával. 2010-ben majdnem aláírt egy szerződést a Stefan GP-hez, ám a FIA nem engedélyezte a csapat indulását. 2011-ben tárgyalások folytak arról, hogy Villeneuve saját csapatot indít a Formula 1-ben, ám egyelőre ezek a tervek sem valósultak meg.

""

Jacqes imád gitározni, dalokat ír, és zenekart is alapított. Utóbbi nem túl sikeres, a Radio Canada tájékoztatása szerint legutóbbi albumukból kőkemény 836 darabot sikerült eladni.

""

Jacques Villeneuve

1971. április 9. Saint-Jean-sur-Richelieu, Quebec
Csapatai: Williams, BAR, Renault, Sauber, BMW Sauber
Világbajnok: 1997
Első nagydíj: 1996, Ausztrál Nagydíj
Első győzelem: 1996, Európai Nagydíj
Utolsó győzelem: 1997, Luxemburgi Nagydíj
Utolsó verseny: 2006, Német Nagydíj

1990 – Olasz Formula 3 bajnokság – 0 győzelem, 10 pont (összesített 14.)
1991 – Olasz Formula 3 bajnokság – 0 győzelem, 20 pont (összesített 6.)
1992 – Japán Formula 3 bajnokság – 3 győzelem (összesített 2.)
1993 – Formula Atlantic bajnokság – 5 győzelem
1994 – Indy Car bajnokság – 1 győzelem (összesített 6.; az év újonca)
1995 – Indy Car bajnokság – 4 győzelem, 172 pont (bajnok; Indy 500-as győzelem)
1996 – Williams-Renault – 4 győzelem, 78 pont (összesített 2.; az év újonca)
1997 – Williams-Renault – 7 győzelem, 81 pont (világbajnok)
1998 – Williams-Mecachrome – 0 győzelem, 21 pont (összesített 5.)
1999 – BAR-Supertec – 0 győzelem, 0 pont (helyezés nélkül)
2000 – BAR-Honda – 0 győzelem, 17 pont (összesített 7.)
2001 – BAR-Honda – 0 győzelem, 12 pont (összesített 8.)
2002 – BAR-Honda – 0 győzelem, 4 pont (összesített 12.)
2003 – BAR-Honda – 0 győzelem, 6 pont (összesített 16.)
2004 – Renault – 0 győzelem, 0 pont (helyezés nélkül)
2005 – Sauber-Petronas – 0 győzelem, 9 pont (összesített 14.)
2008 – Le Mans-i 24 órás autóverseny, 2. hely

Villeneuve pályafutása előtt tisztelgő videó: